tisdag 30 augusti 2011

Inskolning, dag 1 och 2

Så var andra dagen på inskolningen avklarad.

Igår så var det dax för dagmamme start för Signe. Känns mycket märkligt.
Fick väcka skruttan för att hinna till dagmamman i tid och hon var mycket nöjd när vi knallade iväg på morgonen. Ända tills vi kom fram, då var det tvärnit och hon skulle absolut inte gå in. var jag galen eller? Vad skulle vi in dit och göra? Det tog en stund innan hon tinade upp lite granna och pillade lite på några leksaker. De andra barnen var ivriga att få börja ta hand om "bebisen" och ville pussa och krama och ge henne leksaker (och ta leksaker med, när hon valt fel) och de som känner Signe vet att det inte är populärt. Hon gillar inte att bli pillad på och buren, vill helst sitta själv och iaktta lite granna och komma fram själv när hon vill ha närhet.
Så de där kompisarna var hon mycket tveksam till ;-)
Det blev några raseriutbrott kan jag säga ;-)

En bit frukt slank ner till förmiddagsfika iallafall och en rejäl portion med lunch, så det känns skönt iallafall. Men sova där vägrade hon så vi knallade hem vid halv 1 och hon slocknade som en stock i vagnen när vi kom hem.

Idag fick jag åter igen väcka henne för att hinna i tid. Tog vagnen idag och hon gick själv in i hallen. Sen var det tvärstopp och där stod vi ett bra tag. Hon ville absolut inte ta ett steg åt någon riktning och skulle prompt borra in huvudet i mitt knäväck. Hon tinade upp lite då familjens hund kom ut och sen knallade hon in och pekade på böckerna. Var dock inte på något toppenhumör alls. Sen var det dax att gå till lekparken och hon gick hela vägen själv (duktiga tjejen!) Lekte ett tag i sandlådan och stirrade avundsjukt på de stora barnen som kunde så mycket. Sen började hon knata efter dem men ville ändå ha lite avstånd. De stora barnen plockade blåbär och gav henne, och de tär ju aldrig fel ;-)
Åt bra med lunch igen och lyckades somna efter maten, men bara i 20-30 min, så på eftermiddagen var hon ingen glad tjej. Var kvar till 15 iallafall och gick sen hem och fick fin besök av Johanna och Julia.

Imorgon är sista dagen jag är med henne, sen ska hon vara själv torsdag och fredag. Nervöst! Susann är iallafall världens bästa dagmamma så det känns ju bra iallafall! Nu ska vi bara få Signe att inse det med ;-)
Min fina "dagistjej"

Inga kommentarer: