onsdag 4 april 2012

välkommen på rundtur

Jag visar ju ibland bilder på nya saker jag köpt, eller detaljer från vårt hem, och så skriver jag om hur vi behöver få ordning/hur mycket det är kvar att göra osv.
Ibland känns det som att vi inte gjort nått alls här hemma...men när jag tänker efter så har vi faktiskt gjort en hel del! Så jag tänkte bjuda på en liten rundtur här hemma, så får ni en helhetsbild av hur det ser ut :-) (och lite hintar om hur det kommer att bli när jag är klar ;-))
Ni får se nästan alla rummen, Signes rum har ni ju redan sett, lilla förrådet är ju inte så himla intressant...och tvättstugan...nä ni, så roligt ska vi inte ha det ;-)

Förutom det ni ser på bilderna så har vi ju gjort en del riktigt roliga saker med....typ satt in bergvärme, ventiler i alla rum och lagat takfönsterna och taket....wiiiihuuuu va roligt! Och märk att jag anväder ordet "vi" där ;-)

Jag börjar med övervåningen
Vårt sovrum, här inne har vi inte gjort någonting utom att sätta in garderober
(förra ägarna rev ut alla garderober i sovrummen - de hade sina kläder i torktumlaren)
Ska byta golv, ordna lister och måla om så småning om, men det ligger längst ner på listan.

Hallen på övervåningen, säkert 25 kvm som är jättesvårt att använda.
Dörrar över allt också. Här ska vi göra om om ca 1 år är det tänkt, men till vad vet jag inte.. Garderoben ska bort iallafall, den är så smal så det inte går att hänga nått i den. Nytt golv blir det med och en taklucka till vinden, sen vet jag inte mer.
Lilla toan uppe. "renoverad" 2007 enligt förra ägaren (halvt nedrivna och övermålade tapeter med små måsar på. Ska slås ihop med badrummet bredvid så småning om.
"stora" badrummet uppe, med bidé....tjusigt värre. Även detta "renoverade" förra ägaren, tjusigt med lite färg över de gamla (icke vattentåliga) tapeterna runt badkar och handfat. En ny snygg playwood skiva fick sig tvättstället också. Den delen av rummet som inte syns kan stoltsera med 3 olika tapeter i olika stadier av nedrivet skick från 60 talet.
pysselrummet....under makeover ;-)
öppet i nock ner mot mat delen och hallen (som förut bara var en stor hall) och där vi rivit en vägg mot köket
vardagsrummet. Det var det första vi renoverade (nästan) idag skulle jag dock gjort det annorlunda. Men men....det får bli om måååånga år ;-) Den beiga soffan ska ut iallafall, så fort signe börjar uppföra sig som folk ;-) Sen ska det "mysas" till lite, det är väldigt tomt och mycket "döyta" just nu. Nytt soffbord står på önskelistan med, fast det går inte E med på ;-)
andra sidan av vardagsrummet, med nya tvbänken. Väldigt tomt och trist som ni ser.
"tomma rummet" möbleras just nu av fotölj tillhörande soffgruppen och vår gamla tvbänk. detta rum är tomt helt enkelt av den anledningen att vi inte kan komma överens om vad vi ska ha här....det erik inte vet är att jag kommer att vinna ;-)
köket som vi renoverade 2009. sett från tomma rummet (där vi rivit en vägg emellan)

köket från andra hållet
matdelen (och påskpynt...ser ni vad duktig jag är ;-))
lilla hallen med nyinsatt garderob
lilla toan nere, som vattenskadades precis innan vi flyttade in. Här var det tidigare grov entré med en toa i (mycket märkligt)

Så har vi ju lite tomt med, både på fram och baksidan. Bägge ser lika hopplösa ut just nu. Men hrä har jag ansat och grävt och huggit och slitit som en galning. När vi flyttade in var det helt övervuxet och med en kulle på baksidan som nu är borta.
framsidan, här vet jag inte vad vi ska ha, gräs, stenlagt, två parkeringar? Ingen aning. Vi är aldrig här och vi orkar aldrig släpa runt gräsklipparen på sommaren så det är alltid övervuxet ;-) här var det tre stora träd+en massa buskar när vi flyttade in.
baksidan, här har jag grävt bort en kulle och diverse växter. nästa projekt (redan nu i påsk) är att bygga en liten altan där vi kan få skugga/kvällssol, samt byta ut staketet runt hela tomten så lilla rymlingen får det lite besvärligare ;-) Sen så ska altanen vid huset byggas in så småning om.

japp....så bor vi.....bara så ni vet ;-)