måndag 22 mars 2010

Lite Miami, lite Bebis och lite allmänt kaos här hemma.....

Tänk att det har gått en månad sen jag uppdaterade bloggen sist, jag har inte hunnit, tiden går så fort.
Iallafall när det gäller bloggandet...
Med det mesta andra så går det sååååååååååååå långsamt så....

Konstigt egenteligen....man kan ju tycka att en minut är en minut och en timme en timme. Men det är helt fel...
När det gäller att hinna göra saker som uppdatera bloggar, städa, träffa folk mm så är en minut ungefär en sekund lång och en timme är en minut.
När det gälller saker som att vänta barn så är en minut snarare en timme lång... *suck*

Mycket märkligt....

Iallafall....

Vi har haft semester....såååååå skönt!!!!
Först var jag ledig i några dagar hemma, och passade på att fira mormor, gå på massage, klippa mig hos söta Ullis på salong kristall och träffa Naomi på lite lunch :-) Trevligt.
Sen blev det, trotts 4 dagars föregående semester till att panik packa och göra allt i sista minuten inför våran semester. Som vanligt alltså ;-)

Torsdagen den 4 mars så bar det av till arlanda och vidare mot Florida :-D Så himmla skönt att för en gångs skulle få åka till arlanda och faktist resa nån stans, inte bara titta på när alla andra reser nån stans. Hann dock inte med att hänga i loungen som tänkt, vilket gjorde maken lite små putt. Men iväg kom vi iallafall.

9 timmars flyg tillbringades vankande fram och tillbaka i mittgången, små pratandes med de trevliga amerikanska flygvärdinnorna, ätandes godis och tittandes på film. Min utomordentligt rese sällskaplige make sov...som en stock....
Jag kan aldrig sova på flyg, eller nästan aldrig, men det tar vi sen ;-) Lagom mörbulltad så kom vi fram till New York på förmiddagen. Konstaterade att "jaha, där är New York" och satte oss att vänta tills nästa flyg 8 timmar senare ;-)

Landade slutligen i Miami seeent på kvällen och letade upp hyrbils firman. Hadde beställt en liiiiten bil (läs billigaste bilen) och tjejen i kassan skrattade åt oss (såg framför mig hur hon försökte föreställa sig att jag, den gravida elefanten skulle komma in i den bilen) och försökte få oss att byta till en större. Nej tack sa vi...
Väl ute på parkeringen så visade det sig att det inte fanns några små bilar kvar (de andra gravida elefanterna hadde väll hunnit före kan jag tänka mig ;-)) så, tyvärr...gick det bra att vi tog den där stora sportbilen istället? Jodå, det går bra tack....och så var maken mäkta nöjd resten av veckan ;-) Sen var det bara (bara och bara) att leta upp hotellet. Min gravida hjärna som total strejkat inför alla semesterförberedelse innan resan visade sig dock ha lite liv kvar och jag hittade direkt till hotellet på ren känsla...det ni ;-)

På fredagen vaknade vi i vanlig jetlag ordning tiiiidigt på morgonen och hängde på låset till frukostbuffen. Sen beslutade jag att den maten inte på långa vägar skulle räcka fram tills lunch så vi fick ta en sväg med bilen för att hitta en matbutik och köpa hem lite. Lättare sagt än gjort visade det sig och de stora fina matbutikerna vi sett i Californien lyste med sin frånvaro. Tillslut så hittade vi en Target iallafall och inhandlade lite mat och en del babysaker ;-) Sen så slöade vi på stranden hela dan, skönt. Doppade stortån i vattnet men insåg att ett helkropps dopp inte på något sätt var aktuellt :-) På kvällen for vi in mot Miami (vi hadde råkat boka hotell i det kanadensiska pensionärs paradiset Hollywood) och åt på Tony Romas.....Underbart gott :-D Även om Eriks kreditkort såg lite oroligt ut när jag började första dagen med en oxfile ;-)

På lördagen så skulle vi ut på utflykt, men först så skulle vi byta rum (fråga mig inte varför) men det var inte det lättaste kan jag säga, man skulle lämna väskorna mitt på golvet i foaljen, men det var inte bara att lämna dem där, utan det skulle vara rätt kille som tittade på när man lämnade dem också....Sen så bar det av mot Everglades. Inhandlade lunchmackor på subways och lite frukt (om ni nån gång åker till Florida så har jag ett litet tips: Floridas ända frukt och grönt butik ligger ca 5 km innan entren till evergaldes, bara så ni vet ;-)) Sen så var det alligator spaning för hela slanten. Ja, en hel del andra djur också, och en himmla massa träd och buskar fanns det så klart. Men alligatorerna var liksom huvudgrejen om man inte är intresserad av småkryp och bruna pinnar. ;-)
Så intressanta var de att jag tappade mitt linsskydd ner i en dypöl med en sisådär sjutioelva feta slöfockar :-o Och Erik vägrade hoppa i och hämta det igen :-o Jisses alltså, det är ju inte sååå mycket jag begär heller ;-) När vi tittat färdigt på reptilerna och pinnarna och ätit en glass så satte vi oss i bilkön hem till pensionärs haket igen för att byta om och gå ut och äta i Fort Lauderdale. Trevligt, men väldigt högljut för en pensionärs vanabee som mig ;-)

På söndagen så slöade vi vid poolen hela dan, eller erik låg i solen och frös (det var ju BARA typ 100 grader ute) medans jag plaskade runt som en flodhäst i vattnet och svettades. Det finns nått att göra för alla i Florida ;-) Trevlig lunch på strandpromenaden hanns med ochså, en sväg till Joanns och Michels på kvällen och så middag i Hollywood down town. På måndags morgonen så var det dag att vara morgonpigg igen och ta bilen ner till Key west. Superfin väg och superfin stad. Riktigt mysigt och varmt. Tyvärr så lyckades vi dock pricka in springbreak så hela ön var belägrad av överförfriskade tonåringar som visade brösten. Kanske det förtog skönheten lite, men det var fint iallafall. Åt gott, gick för mycket (ajajaj med foglossning) åt ännu mera, kollade på solnedgången och åt lite till. Sen så körde vi hem, det gick jättebra, trotts att det var 30 mil. Jag sov hela vägen ;-) haha...

På tisdagen så shoppade vi, som galningar. Scrappgrejer, bebisgrejer, gravidgrejer och Erik grejer. Sen så var vi så trötta så vi inte orkade åka iväg nån stans och äta. Så det fick bli middag på strandpromenaden tillsammans med de andra pensisarna helt enkelt. På onsdagen så var det långtripp igen. Upp till Kennedy space center (maken fick välja, det kunde ni aldrig ha gissat va ;-)) En massa raketer och tekniska prylar och simulatorer man kunde åka i, om man inte råkade vara gravid då, så man fick sitta brevid och vänta.....Men erik var lycklig som ett barn i en godisaffär och det är ju huvudsaken :-D På vägen hem sen så testade vi lite getto liv och åt middag på ett väldigt skumt ställe :-/

Torsdagen var sista dan i Florida och den där härliga semestern är snart slut ångesten infann sig som ett brev på posten. Men vi åt lunch i miami beach, handlade lite, slöade på stranden och åt en supergod sista kvällen middag. På fredagen så var det tidiga flyget till New York, där vi for in till stan (känndes lite trist att spendera ytterligare 8 timmar på flygplatsen ;-)) och han med en liten promenad på Manhattan i regnvädret (längtade redan tillbaka till Floridas sol)
Flyget hem sen gick bra, förutom den lilla detaljen att jag för första gången någonsin lyckades totaldäcka :-o Jag som aldrig sovit mer än 10 minuter satt nu som en klubbad säl i min lilla sardinasks stol.....inte så bra när man borde vara uppe och röra på sig för att inte typ få blodproppar i skallen, eller benen eller vart de nu behagar hammna ;-) Men jag sov, och som jag sov...i ca 4 timmar. Sen vaknade jag med kramp här och där, illamående och svimfärdig. Fick väcka maken och sen fick vi hänga bak i "köket" där det gick att andas. (troligen så gick det ju att andas i de främre delarna av planet också, eftersom det bara var jag och Erik som var där bak, men ändå så var det, så vitt jag vet, ingen som dog av de andra 200 passagerarna) Stackars maken fick heller inte gå och fortsätta sova utan var tvungen att stå där och massera mina ben restan av flygningen ;-)
Sen så kom vi hemm till kalla sverige igen, jag hadde beställt vår, jag lovar, men nån där uppe måste ha missat det :-o Eriks väska kom inte hem till kalla sverige igen i vanlig ordning. Utan stannade i New York i ett dyng till ;-) Och tog sig sen en sväg till dejlige danmark innan den dök upp här hemma tillslut....

Bilderna från resan undrar ni nu då...
Ja, de får ni se sen, förhoppningsvis om en inte allt för avlägsen framtid när vi köpt ny dator....

Så, sen var det vardag igen.....hämta en mycket butter kisse oss mormor (han ville stanna där, oväntat va??) Jobba lite och jobba lite mera, gå hem från jobbet när det inte går att jobba mera. Lägga klinkers i hallen, äta middag hos svärisarna. Gå på sjukgymnastmassage och gravidvattengympa med de andra mammafanterna. Åka och beundra bebis och testköra vrålåk till vagn. Följa med stora lillasyster marilinn på gymnasieintagningsprov.
Satt på stenhård pinnstol och konstaetrade att det är sååååå skönt att man lämnat tonåren bakom sig när en lärare kom fram till mig och frågade om det inte var lite väl tidigt för mig att skaffa barn och om jag skulle hinna få bebisen innan skolstarten i höst :-o Så, jag ser tydligen ut som en höggravid 15 åring :-o Vet inte om jag ska bli smickrad eller förnärmad ;-) haha...

För höggravid är jag, det är man tydligen när man är i vecka 29. Höggravid och måttligt less på det här nu. Jag vill att Bebisen ska komma omedelbums, eller tja, alltså att det skulle vara färdigt nu, inte att den skulle födas alldeles för liten. Men jag är så trött på att ha ont över allt, hela tiden. Vadkramper, ryggontm foglossning, halsbränna, ömma bröst, illamående och sååå trött så trött för att bara nämna några besvär. Men jag ska inte klaga, det finns helt klart saker som är värre, tyvärr. Fast jag lägger mig gärna i koma de näst kommande 11 veckorna och vaknar när det är klart sen.....